Træning for forbrændings skyld
I denne udprægtede diæt/vægttabs kultur, som vi lever i, så er det også rigtig udpræget af træne ene og alene for forbrændingens skyld.
Problemet med det er bare, at hvis det er dine forbrændte kcal,som skal drive din lyst og motivation til at træne,så er det et meget skrøbeligt fundament.
Hele tanken bag det bunder selvfølgelig i, at det skal være godt og fordelagtigt for at tabe sig, eller at kunne spise noget mere uden at tage på.
Din træning fylder forsvindende lidt i din ugentlige forbrænding.
Men ærlig talt, så er det bare ikke et regnestykke, som er værd at lave.
Og hvorfor er det så ikke det? – jo, hvis du prøver at kigge på billedet herude til højre, så kan du se, at den grå “kasse”, det er din forbrænding fra træning set over én uge, hvis du træner 3 x i ugen af 45-60 min.
Den blå er dit basalstofskifte (den energi din krop bruger på at holde dig i live)
Og den orange er din forbrænding fra alt bevægelse, som ikke er træning.
Med andre ord, så er det ikke din træning, så skal drive dit vægttab – hvertfald ikke primært – fordi selvfølgelig giver det da mening at motionere, men mere om det om lidt.
Det tager dig godt en time at forbrænde et sted i mellem 4 og 600 kcal som kvinde, alt efter hvad du laver selvfølgelig. Men godt og vel.
Hvor hurtigt kan du sætte 4-600 kcal til livs, hvis du spiser? Pretty fckn fast! 😀 I mean, det er jo kun en plade ritterspor, ikke engang en pose chips, og ej heller mere end 150g bland selv slik, eller 1/3 af en pizza.
Hvis du først ryger ind en cirkel med, at du skal gøre plads til forskellige ting på den måde, så bliver det hurtigt en glide bane for dig.
Din forbrænding er der, med eller uden træning.
Som du også kan se på det nederste billede her ude til venstre, så udgør dit basalstofskifte helt op til 63% af din forbrænding.
Din bevægelse som ikke er træning (i det her tilfælde dagligdags aktivitet op ca 10000 skridt om dagen) udgør næsten 4x så meget af din forbrænding, end hvad tilfældet er fra din træningsforbrænding, ved træning 3x i ugen.
Så jo! Træning er relevant for dit vægttab, men la’ nu vær med at lade det være forbrændingen
, som styrer og motiverer din træning.
Træn fordi at;
- Det er skide godt for din krop
- Du får overskud
- Du bliver glad
- Du bliver stærkere
- Du bliver sundere
- Og ja, jo. Du taber dig potentielt hurtigere.
Og så lad forbrændingen være et bi-produkt af dette!
Fordi i sidste ende, så betyder én misset træning absolut nul og nuks for dit vægttab! 🙂