8. september 2020 – Nøglen til et vægttab – Energibalancen!

Hvis der kun var én ting, som du måtte vide om et vægttab, så ville jeg helt sikkert anbefale, at det var Energibalancen. Fordi energibalancen er nemlig nøglen til vores vægttab. – Hvis vi lægger i et energiunderskud, så taber vi os. Hvis vi lægger

i et energioverskud, så tager vi på. Og hvis vi lægger lige på vores energibalance, så rykker vægten sig ikke (ligevægtsindtaget!).

Men hvad er energibalancen egentlig?

Først og fremmest, så lad mig forklare, hvad vores energibalance egentlig består af.

Groft sagt udgøres energibalancen er kcal ind vs kcal ud. Dvs. typisk den mad vi indtager, og energi vi forbrænder ved at bevæge os, og den energi vores krop bruger på at holde os I live.

Kalorier ud!

Vores kcal ud post består af lidt forskellige elementer.

Den største post er vores hvilestofskifte (også kaldet BMR), det er den mængde energi, som vores krop bruger på at holde kroppen i live, også selv om, at vi lagde i sengen hele dagen. For en gennemsnitlig kvinde ville den lægge i omegnen af 13-1500 kcal, mens for en gennemsnitlig mand ville den nok lægge på 1800-2000. Jo større, og tungere du er, jo højere er den typisk.

Den næste post er så vores daglige bevægelse. Vores daglige bevægelse er opdelt i 2 kategorier, nemlig NEAT (none-exercise-activity-Thermogenesis) og vores træning/motion.

NEAT  gælder alt lige fra du står op og går rundt i huset, til gåture, til din bevægelse på arbejde, rengøring derhjemme, når du leger med ungerne, mens din træning/motion jo typisk foregår med noget mere intensitet på.

Det er ikke uset, at du forbrænder langt flere kcal på din NEAT end din træning/motion, når vi kigger hen over en uge, hvorfor det giver så skide meget mening, at have stor fokus på netop NEAT!

Den sidste post på vores kcal ud regnskab er, kroppens fordøjelse, fordi kroppen bruger nemlig også energi på at omsætte den mad, som vi spiser – så jo mindre mad vi spiser under et vægttab, jo mindre energi bruger kroppen faktisk på det her – og så er det også her, at protein spiller en rolle, fordi protein kræver mere energi af omsætte for kroppen, end hvad tilfældet er ved kulhydrat og fedt!

Det er værd at tilføje, at den sidste post her er vores mindste post!

Kalorier ind

Kcal ind post giver nok lidt sig selv! Det er nemlig alt mad og drikkelse, som vi indtager, som indeholder kcal!

Dvs. også den pepsi max, som kun har 1,3 kcal i en dåse, også det monster, som har 8 kcal, eller det skvis mælk i kaffen, som kun er god for 5 kcal…. Eller de 4 tyggegummier, som er god for 11 kcal.

ALT tæller med og registreres i kroppen – men klart, der er noget der er mere relevant at holde øje med end andet! 🙂

Kalorier ud vs kalorier ind = vores energibalance.

På baggrund af ovenstående 2 kategorier, så får vi så en energibalance, som afgør hvad der sker med vores vægt – så simpelt er det faktisk.

Denner her energi balance, den kan så tippe den ene eller den anden vej på forskellige måder. Hvis vi gerne vil tippe den over mod et underskud, så kan vi enten spise mindre, eller bevæge os mere.

Grunden til at kosten er vigtigst under et vægttab, det er, at det tager 60 min at forbrænde 5-600 kcal (fx på en spinningstime), mens det tager 5-10 min at spise 500 kcal.

Og det er også derfor, at vi ser såååå mange give den skide meget gas med deres træning, men alligevel ikke tabe sig, fordi det er simpelthen SÅ NEMT at spise de ekstra kcal ! 🙂

Så jeg håber det her, kan være med til at gøre nogle overvejelser lidt mere klar for dig. Fx at det giver det samme for dit vægttab, om du vælger at forbrænde 700 ekstra kcal (fx 2 løbeture af 25 min), eller om du vælger at spise 100 kcal mindre hver dag.

Du skal gøre det, som du føler, passer bedst ind i din hverdag, og det som du ikke mindst har tid til!

Ligevægtsindtaget

Husk hvis du gerne vil vide, hvad dit teoretiske ligevægtsindtag er, så kan du downloade min gratis ligevægts beregner lige her:

DOWNLOAD LIGEVÆGTS BEREGNEREN HER