10. Dec 2021 – Hvorfor er det mere mad, nogle gange er løsningen?

Hvorfor virker mere mad?

Vægttab er tit og ofte forbundet med at “jo mindre mad jo bedre”.

Og det er noget, som jeg i længe har forsøgt at gøre op med, og det er der sådan flere årsager til.

Men rigtig mange er skeptiske om det, når jeg bringer det på banen, og det er noget, som de skal se ske i virkeligheden, før at de kan tro på, at det virker.

Og det forstår jeg sådan set også godt, når man kommer fra en overbevisning om, at jo mindre jo bedre.

Heldigvis er jeg i en situation, hvor mine nye kunder kender lidt til mig, allerede når de opsøger mig, hvorfor at jeg har “nok troværdighed” til at kunne sige; “nu har du valgt at investere nogle penge i mig, så du nød til at stole på, at jeg ved, hvad jeg laver også”

Selvfølgelig sagt og gjort på en måde, så deres hoved man følge med til det – fordi det er meget, meget forskelligt, hvor man kan tillade sig at starte med forskellige individer (Heraf den personlige tilpasning og afstemning på opstarts samtalen fra starten).


Hvorfor virker mere mad så?

Typisk, når du læser om et vægttab, hvor mere mad var løsningen på et plateau fx, så hænger det sammen med, at der i mange tilfælde er et “gap” imellem hvad der står på papiret, og hvad der foregår i praksis.

Og det kan generelt siges, hvis du indtager meget få kcal (fx 12-1400), og ikke ser en 1 stor fremgang hver uge.

NÅR få kcal ikke virker, så er det fordi de få kcal kun står på papiret, og ikke føres ud i livet, 7 dage i ugen flere uger streg.

Fordi selv om få kcal ikke er en særlig hensigmæssig tilgang til et vægttab – så virker det – når det holdes – hvertfald her og nu.


Hvad sker der ved øgning af mad?

Der der sker, når man får et øget kcal indtag, fx fra 1400 til 1650 kcal bare for at komme med et eksempel, det er;

  1. Mere mad = mere mæthed, og mere fleksbilitet = færre afvigelser fra kcal.
  2. Færre afvigelser = mindre enten/eller adfærd = langt mere stabilt kcal regnskan set i det store hele.
  3. Mere mad er også lig med mere energi, og det betyder, at du bevæger dig mere (ubevidst), og at når/hvis du motionerer, så gør du det med en højere intensitet.

.

Alt det her fører til, at selv om du nu på papiret for mere mad – så er det indtag af mad, set over 7 dage, set over 14 dage, set over 21 dage, det er mindre.

Og derfor virker det også, som det gør.

Vægttab stopper ikke med at virke

Fordi er der én ting, som er sikkert, så er det, at hvis du gør, hvad du plejer at gøre, så stopper dit vægttab ikke med at virke.

Fordi hvis du har tabt dig effektivt i en periode – så kan du kun have gjort det af én årsag.

Nemlig, at der har været et rigtig fint kcal underskud til stede.

Og hvor skal det kcal underskud blive af – hvis du gør, hvad du plejer at gøre?

Jaja, din forbrænding falder måske en anelse, hvis du er 10kg lettere, og i bedre form, fordi du nu har mindre krop at flytte rundt, og det er mindre hårdt for din krop at gøre det, men det er altså ikke sådan, at den bare lige falder med 500 kcal – sådan foregår det ikke

Så 10 ud af 10 gange, når dit vægttab går i stå, så kan det til skrives, at der er noget, som du ikke heeelt gør, som du plejer at gøre.